Als je verhuist, moet je je nieuwe adres binnen de 8 werkdagen aangeven bij de dienst burgerzaken van je nieuwe stad of gemeente. Ook als je binnen dezelfde gemeente verhuist, moet je dit aangeven.
Voorwaarden
Je kan de verhuis pas aangeven als je ook effectief verhuisd bent.
Wat heb je nodig?
Je elektronische identiteitskaart met pincode
Domicilie voor minderjarigen
Vermeld bij de verhuis van minderjarigen zeker of er een rechterlijke beslissing, notariële akte of onderlinge overeenkomst tussen beide ouders is over het domicilieadres van de minderjarige(n), bijvoorbeeld gelijkmatig verdeelde huisvesting, verblijfsco-ouderschap, plaatsing bij een van de ouders,...
Bij de melding van de verhuis moeten bijkomende documenten meegebracht worden, indien van toepassing:
het wederzijds akkoord van de ouders
de gerechtelijke beslissing
de notariële akte
Procedure
Je moet de adreswijziging melden aan de gemeente waar het nieuwe adres gelegen is:
Je kan de adreswijziging online melden via het digitaal loket van je (nieuwe) gemeente.
Je kan langsgaan bij de dienst burgerzaken van je (nieuwe) gemeente.
Om de adreswijziging voor het hele gezin door te geven, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
Om de adreswijziging te kunnen doorgeven, heb je een geldig identiteitsbewijs nodig met je rijksregisternummer.
Als een niet-ontvoogde minderjarige de verblijfplaats van zijn ouders voor het eerst verlaat om zijn hoofdverblijf elders te vestigen, moet hij vergezeld zijn door iemand die het ouderlijke gezag uitoefent.
Controle van domicilie en aanpassing identiteitsdocumenten
Na de aangifte controleert een wijkagent of een bevoegde ambtenaar of je werkelijk op het aangegeven adres je hoofdverblijfplaats hebt. Na deze controle word je ingeschreven op je nieuwe adres en word je uitgenodigd om je identiteitskaart op het gemeentehuis te laten aanpassen. Hiervoor hebt je je elektronische identiteitskaart met pincode nodig.
Vanaf het moment dat je identiteitskaart aangepast is, kan je alle andere instanties van je adresverandering op de hoogte brengen. Overheidsinstellingen worden automatisch op de hoogte gebracht van de adreswijziging.
Inschrijvingsbewijs van voertuigen
De adreswijziging moet niet langer aangebracht worden op het inschrijvingsbewijs van je voertuig(en). Het kentekenbewijs vermeldt enkel nog het adres dat geldig was op het moment van uitgifte.
Bedrag
Gratis
Uitzonderingen
Verhuizen naar het buitenland vanuit Westerlo
Verhuis je naar het buitenland, dan moet je dat laten weten bij de dienst burgerzaken van je huidige woonplaats. De wijkagent komt vaststellen of je werkelijk vertrokken bent en laat het resultaat van die vaststelling weten aan de dienst burgerzaken. Zodra het verslag van de wijkagent aan de dienst burgerzaken is overgemaakt, maakt de dienst burgerzaken een model 8, bewijs van uitschrijving, op. Je ontvangt het model 8 daarna via e-mail.
Verhuizen vanuit het buitenland als niet-Belg
Verhuis je als niet-Belg vanuit het buitenland naar Westerlo, dan moet je dat binnen de acht dagen na aankomst laten weten aan de dienst burgerzaken op het gemeentehuis. Breng je paspoort of identiteitskaart mee. Afhankelijk van jouw dossier, worden er bij de inschrijving nog bijkomende documenten en een aantal pasfoto's gevraagd.
Ben je gedurende langere tijd afwezig op je normale verblijfplaats?
Breng de dienst burgerzaken op de hoogte van je langdurige afwezigheid. In sommige door de wet voorgeschreven gevallen kan je een inschrijving overwegen op een referentieadres of een tijdelijke afwezigheid laten vermelden.
Reacties