In dit belastingreglement staan de tarieven voor het begraven, bijzetten en uitstrooien van niet-inwoners op de Westelse begraafplaatsen.
Artikel 1
Met ingang vanaf 1 januari 2026 wordt een belasting geheven op het begraven, bijzetten en uitstrooien van niet-inwoners.
Doel:
Het onderhoud van begraafplaatsen brengt financiële kosten met zich mee. Inwoners van de gemeente dragen in deze kosten bij door het betalen van gemeentelijke belastingen, wat niet het geval is voor niet-inwoners.
Op de begraafplaats van Westerlo-centrum is de beschikbare oppervlakte schaars, om ervoor te zorgen dat de beschikbare oppervlakte niet onder druk komt te staan, zal een begraving of een bijzetting van een niet-inwoner op deze begraafplaats meer kosten dan op de andere gemeentelijke begraafplaatsen.
Artikel 2
De belasting is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 3
Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:
- Voor een gewone begraving van een niet-inwoner op de gemeentelijke begraafplaats van Tongerlo, Oosterwijk, Zoerle-Parwijs, Voortkapel, Heultje of Oevel: 1000 euro
- Voor een gewone begraving van een niet-inwoner op de gemeentelijke begraafplaats van Westerlo-centrum: 1500 euro
- Voor een begraving op het urnenveld van een niet-inwoner op de gemeentelijke begraafplaats van Tongerlo, Oosterwijk, Zoerle-Parwijs, Voortkapel, Heultje of Oevel: 750 euro
- Voor een begraving op het urnenveld van een niet-inwoner op de gemeentelijke begraafplaats van Westerlo-centrum: 1000 euro
- Voor een bijzetting in het columbarium van een niet-inwoner op de gemeentelijke begraafplaats van Tongerlo, Oosterwijk, Zoerle-Parwijs, Voortkapel, Heultje of Oevel: 750 euro
- Voor een bijzetting in het columbarium van een niet-inwoner op de gemeentelijke begraafplaats van Westerlo-centrum: 1000 euro
- Voor een uitstrooiing op de strooiweide van een niet-inwoner op een gemeentelijke begraafplaats: 500 euro
Artikel 4
De belasting is niet verschuldigd voor het begraven, bijzetten en verstrooien van:
- Niet-inwoners die minder dan 5 jaar geleden verhuisd zijn, maar gedurende meer dan 2/3 van hun leven in de gemeente hebben gewoond
- Niet-inwoners die wegens ouderdom, ziekte of handicap niet meer gedomicilieerd zijn in de gemeente
- Niet-inwoners die behoren tot de vroegere kerkelijke omschrijving van de parochie
- Niet-inwoners wiens partner reeds begraven, bijgezet of verstrooid werd op de begraafplaats in de gemeente
Artikel 5
De belasting wordt contant of via overschrijving betaald op het ogenblik dat om deze dienstverlening gevraagd wordt.
Indien de belastingplichtige niet betaald heeft, wordt van ambtswege overgegaan tot inkohiering door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 6
De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet gemotiveerd en ondertekend zijn en moet schriftelijk worden ingediend.