Aangifteformulier (120.17 KB) "word"
Westerlo heft een belasting op kamperen in de gemeente. De belasting bedraagt 0,40 euro per persoon per nacht.
Artikel 1
Met ingang van 1 januari 2026 en voor een termijn eindigend op 31 december 2031 wordt voor de gemeente een belasting geheven op kamperen in de gemeente. De belasting wordt geheven per nacht en op elke persoon die verblijft in een tent, caravan of andere plaats waar kamperen toegelaten is binnen de gemeente.
Artikel 2
De belasting wordt vastgesteld op 0,40 euro per nacht en per persoon op basis van het onmiddellijk voorafgaand kalenderjaar. Kinderen beneden de 12 jaar, vergezeld van hun ouders zijn vrijgesteld van belasting.
Daarenboven verleent het college van burgemeester en schepenen vrijstelling van belasting aan leden van jeugdorganisaties, welke in groepsverband verblijven, mits voorafgaande aanvraag. Op verzoek van de eigenaar of exploitant zal de belasting forfaitair vastgesteld worden op 66 euro per jaar en per voorziene kampeerplaats, ongeacht de duur van de bezetting. De vaststelling van het aantal kampeerplaatsen gebeurt door de zorgen van het gemeentebestuur.
Artikel 3
De belasting is verschuldigd door de exploitant, de houder of de eigenaar van de terreinen, plaatsen of eigendommen waar gekampeerd wordt.
Artikel 4
Indien eenzelfde toestand voor eenzelfde periode van het jaar binnen het toepassingsveld valt van het reglement van belasting op tweede verblijven is enkel het reglement op tweede verblijven van toepassing.
Artikel 5
De belastbare elementen, zoals beschreven in artikel 2, worden opgenomen in een lijst opgesteld door het gemeentebestuur, kohier genoemd. Het gemeentebestuur ontvangt van de betrokkenen een ondertekende aangifte uiterlijk op 1 november van het aanslagjaar. Het aangifteformulier is ter beschikking gesteld op de gemeentelijke website. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, zondag of een feestdag, dan wordt de vervaldag naar de eerstvolgende werkdag verplaatst. De aangifte wordt ingediend op volgend adres: Boerenkrijglaan 61, 2260 Westerlo of via het e-mailadres belastingen@westerlo.be.
De betrokkenen die geen formulier van aangifte zouden ontvangen hebben, zijn niettemin verplicht spontaan aan het gemeentebestuur de elementen te verstrekken die nodig zijn voor de toepassing van de belasting.
Artikel 6
De vestiging en de invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen terzake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.