Het DIFTAR-reglement bepaalt de vaste en variabele tarieven voor afvalinzameling en afvalcontainers op evenementen. Daarnaast bevat het de regels voor de toekenning, indexering, aanrekening en inning van deze kosten.
Artikel 1 Belastbaar voorwerp en definities
Met ingang van 1 januari 2026 en voor een termijn eindigend op 31 december 2031 wordt een belasting gevestigd op de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen via het DIFTAR-systeem.
Op de afvalstoffen vermeld in dit reglement zijn de definities van het Materialendecreet, het VLAREMA en het Uitvoeringsplan Huishoudelijk Afval en Gelijkaardig Bedrijfsafval van toepassing.
Daarnaast wordt in dit reglement verstaan onder:
- aansluitpunt
een adres dat geregistreerd staat in het DIFTAR-systeem - container
een mobiel inzamelrecipiënt dat gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement - ondergrondse container met toegangscontrole
een inzamelrecipiënt dat vast onder de grond is geplaatst en dat gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement - bovengrondse verzamelcontainer voor gft en restafval met toegangscontrole
een inzamelrecipiënt dat vast boven de grond staat en dat gebruikt wordt voor de inzameling van afvalstoffen vermeld in dit reglement - toegangspas
een digitale kaart waarmee toegang wordt verleend tot een ondergrondse container of bovengrondse verzamelcontainer voor gft en restafval
Artikel 2 Belastingplichtigen
De contantbelastingen in artikelen 4 tot en met 8 zijn per aansluitpunt verschuldigd door:
- de referentiepersoon, die op het aansluitpunt ingeschreven is/zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister, verder omschreven als “gezin”, uitgezonderd studenten (personen met een inschrijvingsbewijs van de hogeschool/universiteit of die jonger zijn dan 18 jaar) die in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister ingeschreven zijn op het adres van een vergund studentenhuis. De andere leden van het gezin zijn hoofdelijk gehouden tot het betalen van de belasting.
- iedere natuurlijke persoon die ingestapt is in het DIFTAR-systeem, zonder op het aansluitpunt ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister, verder omschreven als 'tweede adres'.
- ieder natuurlijke of rechtspersoon die een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent, en die ingestapt is in het DIFTAR-systeem, verder omschreven als 'bedrijf'
- iedere natuurlijke of rechtspersoon die een gebouw beheert (eigenaar, vereniging van mede-eigenaars, syndicus, verzamelpunt …), en die ingestapt is in het DIFTAR-systeem
- verenigingen, scholen, gemeenschapshuizen, rusthuizen, openbare en semi-openbare instellingen … die ingestapt zijn in het DIFTAR-systeem.
De contantbelastingen in artikel 9 zijn per evenement verschuldigd door:
- ieder natuurlijke of rechtspersoon die een evenement organiseert, waarvoor op diens vraag tijdelijk een container ter beschikking wordt gesteld, verder omschreven als evenementenorganisator.
Artikel 3 Toekenningsregels
Het huisvuil wordt aangeboden in een huisvuilcontainer, tenzij de belastingplichtige door middel van een toegangspas toegang heeft tot een ondergrondse/bovengrondse verzamelcontainer voor huisvuil. In dit laatste geval wordt er per aansluitpunt één toegangspas op basis van volume of op basis van gewicht ter beschikking gesteld.
Het gft wordt aangeboden in een gft-container, tenzij de belastingplichtige door middel van een toegangspas toegang heeft tot een bovengrondse verzamelcontainer voor gft. In dit laatste geval wordt per aansluitpunt één toegangspas op basis van volume ter beschikking gesteld.
Grofvuil/groot selectief afval worden los aangeboden.
De containers en/of toegangspassen worden in opdracht van de gemeente Westerlo via IOK Afvalbeheer ter beschikking gesteld en blijven eigendom van IOK Afvalbeheer. Ze bevatten een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de normale gebruiker is gekend. Ze behoren toe aan de fysieke locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Per aansluitpunt zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing:
- standaardvolume
Voor huisvuil is het standaardvolume een container van 120 of 240 liter.
Voor gft is het standaardvolume een container van 120 liter. Er is voor gft geen container van 240 liter beschikbaar. - maximaal toekenbaar volume:
Voor huisvuil en gft is het maximaal toekenbare volume voor een gezin, tweede adres en een bedrijf 240 liter.- container van 40 liter:
Voor de volgende aansluitpunten kan er afgeweken worden van het standaardvolume met de nodige containers van 40 liter:
- appartement, studentenkamer of studio
- gesloten bebouwing
- assistentie- of bejaardenwoning
- verder dan 150 meter afgelegen van de reguliere ophaalronde - container van 1100 liter:
Voor de volgende aansluitpunten kan er afgeweken worden van het standaardvolume met een container van 1100 liter voor huisvuil:
- jeugd-, cultuur-, sport- en andere verenigingen
- gemeenschapshuizen en rusthuizen
- scholen
- openbare en semi-openbare instellingen
- verhuring voor evenementen
- container van 40 liter:
Gemotiveerde afwijkingen op deze toekenningsregels worden beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 4 Vaste kost en gebruiksrecht containers
Per aansluitpunt is een vaste contantbelasting van 3,36 euro per maand verschuldigd voor:
- de gescheiden huis-aan-huisinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan
- de wijkinzameling van afvalstoffen en de verwerking daarvan
- de toegang tot het recyclagepark en de verwerking van niet-betalende afvalstoffen op het recyclagepark
- de algemene reinheid van de gemeente Westerlo
Gebruiksrecht containers
Indien de belastingplichtige kiest voor het gebruik van één of meerdere van onderstaande containers is een vaste contantbelasting verschuldigd, die per maand wordt verrekend:
- 40 liter container gft
0,50 euro voor de eerste container en
0,00 euro per bijkomende container - 120 liter container: gft
0,50 euro voor de eerste container en
0,50 euro per bijkomende container - 1100 liter container: gft
8,00 euro voor de eerste container en
8,00 euro per bijkomende container - 1100 liter container: huisvuil
8,00 euro voor de eerste container en
8,00 euro per bijkomende container
De tarieven van de vaste kosten en het gebruiksrecht van de containers worden jaarlijks geïndexeerd zoals bepaald in artikel 10.
Artikel 5 Slotkosten
Voor het gebruik van een slot is een eenmalige contantbelasting van 40,00 euro per container verschuldigd.
Artikel 6 Variabele kosten
Voor de ingezamelde hoeveelheden afval is een contantbelasting verschuldigd, die na elke aanbieding wordt verrekend. Deze verrekening gebeurt op gewicht of per volume.
De afronding van de kilo's gebeurt conform de toegekende nauwkeurigheidsklassen en afrondingsregels volgens het ijkcertificaat.
Tarief
- container: huisvuil 0,25 euro per kilogram
- container: gft 0,10 euro per kilogram
- ophaling (op afroep): grof vuil/groot selectief afval
0,25 euro per kilogram en 25 euro aanrijkost per ophaalbeurt - ondergrondse/bovengrondse container met toegangscontrole huisvuil
0,90 euro per aanbieding van de toegangspas van 30 liter
1,80 euro per aanbieding van de toegangspas van 60 liter
Indien een ander volume voor de toegangspas van toepassing, wordt de omrekensleutel gebruikt op basis van soortelijk gewicht voor huisvuil van 125 kilo per kubieke meter - bovengrondse verzamelcontainer met toegangscontrole gft
0,40 euro per aanbieding van de toegangspas van 10 liter
Indien een ander volume voor de toegangspas van toepassing is wordt de omrekensleutel gebruikt op basis van soortelijk gewicht voor gft van 400 kilo per kubieke meter
De kilogram- en volumetarieven worden jaarlijks geïndexeerd zoals bepaald in artikel 10.
Artikel 7 Vervangings- of herstellingskosten
Voor de vervanging of herstelling van de (onderdelen van een) container of de vervanging van de toegangspas is een contantbelasting verschuldigd:
| 40 liter | 120 liter | 240 liter | 1100 liter | verzamelcontainer met toegangscontrole | |
| container vervangen (euro/stuk) | 31 | 23 | 35 | 245 | |
| chip vervangen (euro/stuk) | 5 | 5 | 5 | 5 | |
| slot (euro/stuk) | 40 | 40 | 40 | 40 | |
| omruiling (euro/interventie) | 15 | 15 | 15 | 15 | |
| toegangspas (euro/stuk) | 5 |
De vervangings- of herstellingskosten zijn niet verschuldigd wanneer de containergebruiker of de houder van een toegangspas het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging niet werd veroorzaakt door zijn nalatigheid.
Artikel 8 Omruilingskosten
De omruiling naar een ander containerformaat is éénmalig gratis bij wijziging van de gezinssituatie of bij aanmelding van nieuwe containergebruikers.
Voor een omruiling om andere redenen is een contantbelasting van 15 euro per container verschuldigd.
Artikel 9 Kosten bij evenementen
Containers voor huisvuil en gft kunnen aan evenementenorganisators ter beschikking worden gesteld voor het afval dat op het evenement ontstaat. De containers worden ter beschikking gesteld voor een vastgelegde periode.
Voor de ingezamelde hoeveelheden afval is een variabele kost verschuldigd volgens de tarieven vastgelegd in artikel 6.
Indien er vervangings- of herstellingskosten van toepassing zijn worden deze aangerekend volgens de tarieven vastgelegd in artikel 7.
Artikel 10 Indexering
De vaste kosten en het gebruiksrecht van de containers, vermeld in artikel 4, worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptieprijsindex.
De tarieven worden vermenigvuldigd met een factor:
- met in de teller de consumptieprijsindex die van toepassing was in september van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het tarief wordt gewijzigd, en
- met in de noemer de consumptieprijsindex die van toepassing was in september 2020.
Het zo verkregen getal wordt afgerond op 2 cijfers na de komma.
De kilogramtarieven, vermeld in artikel 6, worden jaarlijks op 1 januari geïndexeerd op basis van de evolutie van de consumptieprijsindex.
De tarieven worden vermenigvuldigd met een factor:
- met in de teller de consumptieprijsindex die van toepassing was in september van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het tarief wordt gewijzigd, en
- met in de noemer de consumptieprijsindex die van toepassing was in september 2020.
Het zo verkregen getal wordt naar beneden afgerond op 2 cijfers na de komma.
De kilogramtarieven worden enkel geïndexeerd indien een even tarief na afronding op 2 cijfers na de komma bereikt wordt. Tevens wordt er voor huisvuil rekening gehouden met de minimum- en maximumtarieven die vastgelegd zijn in het VLAREMA.
De volumetarieven, vermeld in artikel 6, worden niet zelfstandig geïndexeerd maar worden, in geval van tariefwijziging van de kilogramtarieven, eveneens aangepast volgens de omrekensleutel in VLAREMA-bijlage 5.1.4.voor huisvuil. Voor gft op basis van het soortelijk gewicht van 400 kilo per kubieke meter.
De aanrijkost voor een ophaling op afroep, vermeld in artikel 6, wordt niet geïndexeerd.
Artikel 11 Wijze van inning
De contantbelastingen in artikelen 4 tot en met 8 worden geïnd via een provisie die vooraf te betalen is. De betalingsuitnodigingen voor de provisie worden door IOK Afvalbeheer verzonden, in opdracht van de financieel directeur van de gemeente Westerlo.
Het bedrag van de eerste betalingsuitnodiging is afhankelijk van de toegekende containers en/of toegangspassen per aansluitpunt:
- Bedrag van de eerste betalingsuitnodiging
- aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter
en/of een toegangspas voor de ondergrondse container: 75 euro aansluitpunt met één of meerdere containers van 1100 liter: 250 euro
Zodra de provisie lager is dan een bepaald bedrag, het drempelbedrag, wordt een nieuwe betalingsuitnodiging verzonden. Het drempelbedrag is afhankelijk van de toegekende containers en/of toegangspassen per aansluitpunt:
- aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter
- Drempelbedrag
- aansluitpunt met één of meerdere containers van 40, 120 en/of 240 liter en/of een toegangspas voor de ondergrondse container: 10 euro
aansluitpunt met één of meerdere containers van 1100 liter: 50 euro
Het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging is afhankelijk van de afvalhistoriek van de belastingplichtige
- Bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging
- afvalhistoriek minder dan 3 maanden
bedrag van de eerste betalingsuitnodiging + negatieve saldo van de provisie - afvalhistoriek meer dan 3 maanden
bedrag is gebaseerd op het geraamde gebruik van het DIFTAR-systeem voor 1 jaar + negatieve saldo van de provisie
- afvalhistoriek minder dan 3 maanden
In geval van afmelding naar aanleiding van een verhuis, overlijden, stopzetting,… wordt het resterende bedrag van de provisie teruggestort op het rekeningnummer van de belastingplichtige.
Voor een aansluitpunttype andere dan 'gezin' moet de afmelding uitdrukkelijk door de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger gebeuren. Na afmelding worden de containers en/of de toegangspas voor verder gebruik geblokkeerd.
Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd op de provisie, wordt de openstaande schuld ingekohierd.
De contantbelastingen voor een evenement, vermeld in artikel 9, worden geïnd via een aparte betalingsuitnodiging en worden aldus niet verrekend via een provisie. Deze betalingsuitnodiging wordt verzonden door IOK Afvalbeheer, in opdracht van de financieel directeur. Als de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de openstaande schuld ingekohierd.
Artikel 12 Bezwaren
De vestiging en invordering van de belastingen en ook de behandeling van geschillen gebeuren volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, en latere wijzigingen.
Artikel 13 Kennisgeving
Een afschrift van dit reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan IOK Afvalbeheer en OVAM.