De gemeente heft een retributie van 15 euro voor het opmaken en verzenden van een derde aangetekende aanmaning bij het niet-betalen van fiscale en niet-fiscale schulden.
Artikel 1
Met ingang vanaf 1 januari 2026 wordt een retributie geheven voor de kosten verbonden aan de invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen.
Artikel 2 Definities
- Fiscale schuldvordering
de ontvangsten uit belastingen, inclusief de verhogingen, administratieve geldboeten en bijbehoren met betrekking tot de belastingen. - Niet-fiscale schuldvordering
elke som van niet-fiscale aard verschuldigd aan de gemeente in hoofdsom en bijbehoren, zoals niet-limitatief de retributies, huurgelden, schadevergoedingen,…
Artikel 3
Het bedrag van de retributie wordt bepaald als volgt:
- het opmaken en verzenden van het aanslagbiljet/de factuur/betalingsuitnodiging en de eerste en tweede aanmaning: kosteloos
- het opmaken en verzenden van de derde – aangetekende – aanmaning: 15 euro.
Artikel 4
De retributie is verschuldigd door de nalatige debiteur. De retributie wordt toegevoegd aan het openstaande bedrag en wordt samen met dit bedrag ingevorderd via de derde aanmaning.
Bij niet-minnelijke regeling van de verschuldigde sommen zal de inning geschieden met alle geëigende rechtsmiddelen.
Artikel 5
Bij betaling worden eerst de volgens dit retributiereglement aangerekende kosten aangezuiverd en vervolgens de openstaande fiscale of niet-fiscale schuldvordering (hoofdsom en bijbehoren).
Bij vastgestelde wanbetaling, in het bijzonder als er sprake is van onwil, herhaling of nalatigheid, kan het college van burgemeester en schepenen beslissen op advies van de bevoegde dienst de gemeentelijke dienstverlening te schorsen of helemaal stop te zetten, zonder dat dit enig recht geeft op schadevergoeding in hoofde van de schuldenaar.